4 min8 juni 2023

Mooie tijden voor de flexbranche – House of Covebo CEO Henk Buitink in gesprek met Wim Davidse

Waar liggen in de huidige economie kansen voor uitzendondernemers? House of Covebo CEO Henk Buitink ging in gesprek met Flexstrateeg Wim Davidse en Marcel Slaghekke, CSO van collega uitzender Carrière, over mogelijkheden en bedreigingen. “Het worden mooie tijden voor de flexbranche.”

Er zijn op economisch vlak veel ontwikkelingen geweest in de afgelopen periode. Denk aan de stijgende rente, de hoge inflatie en de gestegen energiekosten. De grote vraag is, wat gaan deze ontwikkelingen voor impact hebben op de economie. Experts verwachten hooguit een stagnatie, maar Wim Davidse gaat nog een stap verder: “Ik zie de toekomst heel positief. Het worden mooie tijden voor de flexbranche. Mits je goed gebruikmaakt van de flexrevolutie en de werkersrevolutie die nu gaande is.”

Positiviteit wint altijd

Waarom Davidse zo positief gestemd is? Omdat het grootste probleem voor de Nederlandse ondernemer het vinden van personeel is. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben werkenden wat te kiezen en dus te eisen. Daarnaast kiezen ze vaker voor flexibel werk in de vorm van zzp of detacheren. Davidse beschrijft de huidige flex-branche als een vechtmarkt. Hoe je als uitzender je voordeel kan doen op deze vechtmarkt? “Wie puur blijft inzetten op het traditionele uitzenden en blijft doen wat hij deed, zal uiteindelijk geen winst meer maken. Uitzenders die goed met de krapte overweg kunnen, hebben genoeg kansen. Dat betekent dat je als uitzender echt bij jezelf te rade moet gaan en serieus moet gaan omdenken.''

Geen logge tanker maar speedboten

House of Covebo is zo'n uitzender. Waar de omzet in 2015 nog 100 miljoen euro bedroeg, was dat vorig jaar 550 miljoen euro. CEO Henk Buitink: “Onze omzet stijgt door overnames en autonome groei.  Wij zijn vooral actief in uitvoerende segmenten en werken veel met internationale medewerkers, dat zit in onze roots. Dat geeft ons een voorsprong op uitzenders die zich hier pas sinds kort op richten.  Wij profiteren van een goede infrastructuur, maar doen ook heel veel aan scholing. We hebben ons eigen test- en trainingscentrum opgezet, waarbij we mensen snel kunnen testen en trainen voor een specifieke opdracht. Dat concept werkt heel goed. Tevens leiden we mensen op via bbl-trajecten, ook intersectoraal. Scholing is zo essentieel, dat we van plan zijn een scholings-partij over te nemen.” Specialiseren en waarde toevoegen zijn dus belangrijke ingrediënten voor hun succes, maar het aller- belangrijkste zijn wat Buitink betreft ondernemerschap en wendbaarheid. “Wij zijn een decentrale organisatie en dat zorgt voor extra eigenaarschap en ondernemerschap. Dat maakt voor ons het verschil. Wij zijn geen grote, stugge olietanker met één kapitein. Wij zijn een vloot speedboten, snel en wendbaar,  die gezamenlijk de goede richting opgaan. Dat maakt dat wij het in een krapper wordende markt beter doen dan anderen.”

Geen zesje, maar een tien

Carrière (net als House of Covebo actief in de productie en logistiek) en House of Covebo kunnen wat Wim Davidse betreft model staan voor het uitzendbureau 4.0. “Het uitzendbureau van de toekomst moet vier componenten goed op orde hebben. Ik noem dat de vier E’s. De eerste E is van Eenheid. Er moet eenheid van visie en missie zijn. De tweede E is van Energie. Elke dag moet er - top down - energie door de organisatie stromen. Er moet ruimte worden gegeven, ruimte om mee te denken en initiatieven te nemen. Deze eerste elementen vormen de heartware, de touch. Dan is er de organisatie. Daar draait het om de E van Excellence. Als organisatie moet je goede mensen hebben en moeten je processen natuurlijk high tech gestroomlijnd zijn, maar wel eenvoudig. Dat vindt men vaak nog moeilijk, zie ik. De laatste E is van Expeditie. We hebben in Nederland een zesjescultuur, durven ons hoofd niet boven het maaiveld uit te steken. Je moet je ongegeneerd afvragen: op wie ga ik me specialiseren, en hoe word ik de beste? Je moet iets anders doen, iets aparts, iets unieks. En dat moet natuurlijk veel extra waarde bieden. Een claim als ‘onze mensen maken het verschil’: zou best kunnen, maar dat zeggen er zoveel. ‘Wij bieden de beste service’? Hoe maak je dat geloofwaardig?”

Toekomst

Buitink en Slaghekke zien beiden kansen genoeg om verder te groeien. Buitink: “De toekomst zit wat mij betreft in drie elementen. Eén: nog meer werkgeverschap tonen en die rol nog beter invullen. We willen  niet alleen een tijdelijk station zijn, maar van het uitzenden ook op schuiven richting detacheren. Twee: opleiden. De schaarste is structureel, dus opleiden een must. En tot slot drie: specialiseren.  De grootste uitdaging bij dit alles  is misschien nog wel politiek  Den Haag, die flex toch neerzet als iets ‘vies’ en vast werk als de heilige graal blijft zien. Maar zeker in deze onstabiele wereld is flexibiliteit extra hard nodig. Belangrijker nog: zowel opdrachtgevers als werkenden willen die flexibiliteit. Den Haag ten spijt: ik denk dat we een kansrijke toekomst hebben. Onze ambitie getuigt daar ook van. Binnen vier jaar willen we de omzet verdubbelen en het miljard aantikken. De uitdaging is daarbij wel om ons ondernemende karakter te behouden; we willen geen olietanker worden.”

Bron: Reflex 2, mei 2023, ABU

Ook interessant!

Lees meer blogs uit deze categorie(ën).

House of Covebo versterkt organisatie met Pro Industry en Wolfram Chain

3 min28 januari 2025

Jaarplannen maken: de sleutel tot succes

3 min26 november 2024

Wet- en Regelgeving voor zzp’ers in 2025

7 min20 november 2024

BENIEUWD WAT WIJ VOOR JOU KUNNEN DOEN?