Swipen naar een nieuwe baan? Bij VNOM kan het!
Solliciteren zonder CV, door naar rechts swipen: makkelijker kan bijna niet. Maar hoe ervaren de recruiters dit en wat zijn de resultaten? Een jaar na de introductie van de VNOM-app gingen wij in gesprek met Jean-Paul Schaddé van Dooren (Senior marketeer) van ons bedrijf VNOM om alle ins en outs van de app te bespreken.
Neem ons mee in de app. Wat is het?
Tinder voor vacatures: swipend op weg naar een nieuwe baan. Kandidaten downloaden de app en maken binnen vijf minuten een account aan, zonder dat ze een CV nodig hebben. Daarna is het swipen geblazen. Een swipe naar rechts? Dan hebben ze gesolliciteerd en neemt een recruiter contact met hen op. Makkelijker kan niet!
Geen CV? Hoe ervaren recruiters dit?
De grootste uitdaging ligt inderdaad bij de recruiters. Het toevoegen van een CV is optioneel en niet alle kandidaten doen dit. Daarom hebben de recruiters minder informatie om hun proces mee te starten. Gelukkig kunnen we op basis van swipe-gedrag al wel het een en ander over een kandidaat bepalen. De rest van de informatie achterhalen recruiters zodra ze in contact staan met de kandidaat.
Hoe is het idee voor de app ontstaan?
Toen het idee voor de VNOM-app ontstond, stonden wij als marketeers niet gelijk te springen. We waren bang dat de drempel om de app te downloaden te hoog zou zijn. Maar ik geloof ook dat je als marketeer altijd je eigen aannames moet durven uitdagen. Daarom gingen we toch met Likewise.ly aan tafel. Zij kwamen met een goed voorstel en beloftes van mooie resultaten. We deden een test, waarbij we positieve resultaten behaalden, en besloten daarom voor dit project te gaan.
Hoe zorgen jullie ervoor dat mensen de app downloaden?
Socialmediacampagnes, voornamelijk op Meta. Wij hebben gemerkt dat de conversie naar de app een stuk makkelijker is dan een conversie op een directe vacature.
Wat zijn de resultaten?
De resultaten zijn top. We hebben al meer dan 2500 downloads en uit de ruim 1000 geregistreerde sollicitanten hebben we met behulp van de app veel doeners aan het werk gekregen. Wat ons opvalt, is dat we met de app een andere doelgroep aanspreken: mensen die niet actief zoeken, maar wel interesse hebben in werk.
We hebben ook veel positieve resultaten behaald op het gebied van naamsbekendheid. We draaien veel campagnes waarin we laten zien wie we zijn, met de call to action om de app te downloaden. Dit werkt ook goed bij het proces van het openen van een nieuwe vestiging. Dit gaan we ook weer inzetten voor onze nieuwe vestiging in Eindhoven. Voor nu is de app nog wel een klein onderdeel van wat we doen. Door optimalisaties hopen we het aandeel van de app in de toekomst naar een grotere rol te brengen.
Ook swipen naar een nieuwe baan? Download de app hier.